aktiv dödshjälp?

Jag tror inte artikeln om 31-åriga Kim har undgått många, jag hittade den här på aftonbladet. Det är en intressant fråga som berör många och det finns väldigt många olika åsikter om detta. I detta fallet så har Kim sedan 6 års ålder varit förlamad i hela kroppen pga en operation där en tumör skulle plockas ut. Hon är nu sängliggande och har dygnet runt 2 assistenter som hjälper henne och kontrollerar så att utrustning fungerar. Hon kan prata och röra lite på huvudet men hon kan inte andas själv. Hon vill nu avsluta sitt liv och har skrivit ett brev till socialstyrelsen. Hon kan ju inte avsluta sitt liv själv som hon meddelar i intervju. Dessutom har nära har erbjudit sig att hjälpa henne men hon vill inte låta dom straffas. Nu väntar hon på vidare besked från socialstyrelsen men väntar sig ett nej, hon kommer att överklaga och har enligt artikeln på att avsluta sitt liv i Schweiz där aktiv dödshjälp är lagligt.



Nå? Är det rätt eller fel att förbjuda aktiv dödshjälp?
Det är en svår fråga och jag vet inte var jag står. De blir automatiskt lite så att det beror på omständigheterna vilket inte är så konstigt. Om det skulle vara tillåtet så måste saken utredas noggrannt, vilket självklart också är svårt. Jag vet inte alls hur jag skulle ställa mig i frågan om jag hade en anhörig som skulle vilja ha dödshjälp men jag vill samtidigt inte se en nära lida.
Om jag själv skulle vara i samma situation, att jag skulle vara totalt förlamad eller liknande så hade jag velat ha hjälp. Jag kan inte se hur mitt liv skulle vara värt att leva i en sådan situation. Jag skulle vilja att någon drog ur kontakten eller lät mig somna in.

Vad tycker du?

/veronica ♥

Kommentarer

Vill du kommentera mitt inlägg?:

Namn:
Kom ihåg mig?

Din mejl: (bara jag som ser)

Blogg eller hemsida:

Kommentar:

Trackback