halkbanan

Idag gick jag upp tidigt för att åka till halkbanan. På plats fick vi först en kort genomgång och sedan var det dags för övningarna. Vi fick två olika övningar och vi började på delen med två kurvor och halt väglag. Vi skulle köra i olika hastigheter och försöka styra oss fram. Det var sjukt svårt. Det gick bra i 30 km/h men när jag ökade till 40 km/h fick jag riktig sladd och snurrade ett helt varv. Innan dess var jag lite smånervös men sedan släppte det och det var galet kul. I 45 km/h fick jag igen sladd och istället för att trycka på bromsen så tryckte jag ner gasen, jag såg hastighetsmätaren gå upp till 80 och det gick väl inte så bra, men kul var det! Andra övningen var bromssträckan och vi fick börja med att jämföra bromssträckan i 50 km/h och 70 km/h på torrt och vått underlag med ABS. Det är mycke längre än man tror. Sedan gick vi helt över till banan med halt väglag och stängde av ABS-bromsarna. Vi fick börja med att känna på bromssträckan igen och sedan skulle vi väja för hinder. Första gången dog min gubbe, andra gången lyckades jag väja och 3e gången lyckades jag väja och till och med ta mig tillbaka på min körbana.
Efter det fick vi lite teoretisk genomgång, vi fick se en film och så fick vi snurra runt i en bil, riktigt kul! Halkbanan är verkligen superkul och jag vill köra en gång till =)

/veronica ♥

Kommentarer

Vill du kommentera mitt inlägg?:

Namn:
Kom ihåg mig?

Din mejl: (bara jag som ser)

Blogg eller hemsida:

Kommentar:

Trackback