the box

Idag såg vi filmen the Box som vi köpte för ett par veckor sedan. Filmen handlar om ett gift par som tidigt en morgon får ett paket levererat hem till dörren. Inuti paketet finns en svart låda med en röd knapp. De får veta att om de trycker på knappen så kommer de att få 1 miljon dollar, samtidigt kommer dock en människa att dö någonstans i världen, någon de inte känner. De får inte gå till polisen eller prata med någon annan om dilemmat och de har bara 24 timmar på sig att fatta sitt beslut.



The Box är bra, lite konstig film men bra. Det är bra skådespelare och en annorlunda story. Både jag och Micke önskade dock att vi fått veta lite mer i slutet.

Nu blir det nog snart till att sova.

/veronica ♥

Kommentarer
Postat av: Malin

Skulle det där vara ett dilemma? Tyvärr är det väl sådär hela tiden, fast inte så konkret.



Jag kör bil och det blir negativa miljöeffekter av den handlingen som kan resultera i någon annans död. Men geografiskt avlägsna människor tenderar vi att negligera.

Vill du veta en riktig paradox med dilemmat (The Non-Identity Problem) att hur man än gör kommer vissa personer att få födas som ett resultat av min handling för att om jag trycker på knappen så kommer andra saker hända (kauasliteten tar andra vägar) och då föds andra människor som kommer att vara tacksamma för att du tryckte på knappen.



Ungefär som att du och jag skulle inte vara födda om inte Hitler hade levat och gjort sina illdåd, därför har vi svårt att önska att han inte hade funnits.



Men jag ska se den, älskar sådana filmer. Saw är bra också för den pekar också på moralen.



Nu blev det långt

2010-06-12 @ 23:26:31
URL: http://gerdmalin.blogg.se/

Vill du kommentera mitt inlägg?:

Namn:
Kom ihåg mig?

Din mejl: (bara jag som ser)

Blogg eller hemsida:

Kommentar:

Trackback